STANDARD č.1 Cíle a způsoby poskytování sociálních služeb
Platnost: od 1.1. 2017
Určeno: zaměstnancům: Odlehčovací služby
Cílová skupina: dospělí klienti s mentálním postižením a autismem
Základní údaje o službě: Odlehčovací služby SLUNCE VŠEM, Brigádnická 2260, 511 01 Turnov
provozní doba : pá – 15 hod až ne- 16 hod
Základní informace o poskytovateli: název subjektu: SLUNCE VŠEM, zapsaný spolek
zřizovatel: spolek
tel. 607791769,605107813
Veřejný závazek: Umožnit lidem s těžkým mentálním postižením a autismem žít v rodinném prostředí za pomoci sociální služby a nadále se zdokonalovat v získaných dovednostech a sebeobsluze.
Poslání služby- Odlehčovací služby:
Posláním sociální služby Odlehčovací služby SLUNCE VŠEM je poskytnout mnohostrannou podporu dospělým s postižením a jejich rodinám, a umožnit jim tak, v co možná největší míře žít běžným způsobem života.
Hlavní cíl služby:
- Cílem odlehčovací služby je zajistit rodině, která pečuje o osobu s poruchou autistického spektra, možnost odpočinku od náročné péče, poskytnout rodině potřebný čas k regeneraci organizmu a načerpání nových sil
- Umožnit uživateli aktivně využít den
- Umožnit uživateli trávit čas mezi vrstevníky, ve společnosti druhých
- Subjektivní a objektivní pocit spokojenosti – uživatel prožívá pocit uspokojení, radosti, blaha a sounáležitosti, objektivně je spokojenost vnímána jeho blízkými osobami
- Nabídkou aktivizačních činností a fakultativních (volitelných) služeb směřovat k uspokojování obecných i speciálních potřeb uživatele a podporovat individuální vývoj každého uživatele, aby se plně rozvinuly jeho vývojové možnosti a dovednosti
- Podporovat začleňování uživatele do společnosti
- Podporovat seberealizaci uživatele
- V případě zájmu uživatele doprovázet potřebnou dobu jeho životem, poté vyhledat a nabídnout návaznou službu respektující věk uživatele, jeho potřeby a možnosti, připravit uživatele pro možné využití dalších služeb (v případě potřeby uživatele)
Všeobecné etické zásady, které uplatňujeme při poskytování sociální služby
Dodržování práv uživatelů – trvale vytváříme bezpečné a přijímající prostředí (viz. Standardy kvality poskytování sociální služby - Ochrana práv uživatelů)
- Zajištění důstojných podmínek během pobytu – respektujeme právo na soukromí, intimitu, vhodným způsobem pomáháme uživatelům při hygienických úkonech a péči o důstojný zevnějšek
- Podpora samostatnosti a sebeobsluhy – v míře, v jaké je to možné, podporujeme uživatele i jeho rodinu v samostatnosti, v řešení vlastní sociální situace. Za uživatele či jeho rodinu pracovníci nerozhodují, uplatňují k nim zplnomocňující a aktivizační přístup.
- Respektování a zachování individuálních potřeb a přání uživatele a jeho rodiny - např. oslovování uživatelů není v rozporu se zvyklostmi (respektujeme přání uživatele popř. jeho zákonného zástupce/opatrovníka, důstojnost uživatele), přihlížíme ke speciálním potřebám uživatelů při začleňování do denního programu, volbu vhodných aktivit provádí uživatel popř. zákonný zástupce/opatrovník ve spolupráci s týmem pracovníků podle individuálních potřeb uživatele (viz. nabídka služeb a Smlouva o poskytování sociální služby, Individuální plán podpory), zaměření na rozvoj sebeobslužných dovedností s přihlédnutím k možnostem jednotlivého uživatele a jeho začleňování do komunity v níž žije (návštěvy společenských a kulturních akcí, nákupy v obchodech) atd.
- Podpora a pomoc celé rodině
- Respektování volby a názoru – vycházíme z přání a potřeb uživatelů, např. účast na konkrétní aktivitě denního programu (hry, canisterapie, návštěva odpočinkového pokoje atd.), aktivní zjišťování názoru uživatele za využití vhodných komunikačních technik.
- Vnímání uživatele jako součásti celé rodiny, podmínek a okolností v nichž žije, ve vzájemných příčinných souvislostech (změna potřeb v souvislosti s věkem, zdravotním stavem, rodinou situací), nabídka služeb je flexibilně
přizpůsobená potřebám uživatelů.
- Dostupnost služby – snažíme se o maximální zpřístupnění služby každému uživateli (zabezpečení dostatečného počtu doprovodných osob při aktivitách, které probíhají mimo prostor odlehčovací služby).
- Týmový přístup – tým pracovníků spolupracuje s uživatelem a s jeho rodinou tak, aby se jejich způsob života přiblížil co nejvíce běžnému způsobu života, ve kterém jsou uspokojovány všechny jejich potřeby
- Podpora tvorby sociální sítě v okolí uživatele
Cílová skupina
Cílovou skupinou jsou dospělí s těžkým mentálním postižením a autismem, kteří jsou v souvislosti s životem s postižením ohroženi rizikem vzniku nepříznivé sociální situace či se již v této situaci nachází.
Pozn. Nepříznivou sociální situací rozumíme například: možnou izolaci rodiny v rámci komunity v níž žije, izolaci mladého dospělého od společenství vrstevníků, odloučení mladého dospělého od rodiny a jeho umístění do pobytového zařízení na dlouhou dobu, znevýhodnění v nabídce aktivit pro volný čas (např. výtvarných, sportovních, hudebních).
Uživateli našich služeb jsou:
Mladí dospělí a dospělí s mentálním postižením a autismem i s poruchami chování
Standard č. 2 Ochrana práv osob
Platnost: od 1.1.2017
Určeno: zaměstnancům Odlehčovací služby
Cílová skupina: dospělí klienti s mentálním postižením a autismem
Definice: Právy klientů se rozumí jejich základní lidská práva a subjektivní individuální práva
Existuje přímá úměra mezi mírou závislosti klienta na službě a pravděpodobnost omezování práv klienta. Přímá úměrnost platí mezi kvalitou poskytované služby a stupněm respektování a ochrany práv klienta.
Katalog situací:/nesprávnost
- Klient je chápán jako jeden z mnoha, pečovatelka ho neoslovuje jménem, jeho přítomnost v místnosti je ignorována, s věcmi klienta je nakládáno bez jeho souhlasu
- V zájmu bezpečnosti klienta je omezován v pohybu, v činnostech, jeho život se podřizuje podmínkám poskytování služby více než je nezbytně nutné, musí přicházet a odcházet pouze v určených hodinách, jíst v určených hodinách.
- Protekcionalismus- rodinní příslušníci zaměstnanců či osob pracovně spojených se zařízením, klient sám, či jeho rodina, věnuje sponzorský dar.
- Omezení hybnosti klienta, jeho orientace v prostoru a čase
- Snaha respektovat přání rodiny na úkor klienta
- Přehlížení stížnosti či nepohody klientů
- Poskytnutí citlivých údajů o klientech
KATALOG SITUACÍ:/ správnost/
- Všichni pracovníci zařízení respektují základní lidská práva a svobody člověka v maximální míře a v mezích možností prostor odlehčovací služby a snaží se zajistit klientům jejich právo na soukromí
- Znají nejčastější oblasti, kde může k porušování práv klienta dojít. Těmi jsou soukromí klienta, osobní svoboda, ochrana osobních údajů
- Personál respektuje právo klienta na jeho svobodný projev a to, že klient má právo nabízenou službu či pomoc odmítnout.
- Presonál respektuje důstojnost klienta, nepřipustí jeho ponižování, zesměšňování a podceňování. Vztah se jednoznačně odehrává na bázi partnerství
- Klient má mít možnost v případě žádosti o pomoc obrátit se na kohokoliv z personálu v odlehčovací službě
- Klient ( jeho opatrovník) má mít právo podání stížnosti Na základě Směrnice o stížnostech a prostřednictvím schránky na stížnosti umístěné v odlehčovací službě
- Klient /jeho opatrovník) má přístup ke svému spisu
- Podpora hybnosti klienta a jeho orientace v čase
Střet zájmů/jde o situaci, kdy dochází ke konfliktu mezi zájmy klienta a poskytované služby
OBLASTI STŘETU ZÁJMŮ
Ke střetu zájmů může dojít/seznam situací:
1.Při přijímání klienta k poskytování služeb
- Při ukončení poskytování služby klientovi
- Při přijímání stížností na kvalitu služby
- Při přijímání sponzorského daru
- Při přijímání úplatku za služby
- Jednání s dezorientovaným člověkem, s člověkem s nižším intelektem
- Použití restriktivních opatření (omezení v pohybu, v zájmech, ve společenských kontaktech, v časovém harmonogramu klienta,…)
Metodika správného postupu v těchto situacích:
- Pro všechny případy možnosti střetu zájmů platí presumpce podezření
- Každé podezření na nesprávný postup je třeba prošetřit
- Prokázaný střet zájmů je dle závažnosti řešen domluvou, finančním postihem, ve vážných případech okamžitým zrušením pracovně právního vztahu
Metodika prevence proti střetu zájmů:
- Všichni klienti jsou si rovni a vyžadují stejnou kvalitu péče
- Zákaz přijímání jakýchkoli darů od klientů a jejich příbuzný
- Přijímání sponzorských darů se děje dle platné Směrnice o přijímání sponzorských
jiných darů 16/2010 a řešení všech stížností dle standardu č. 7
4. Používání restriktivních opatření pouze v zájmu bezpečnosti klienta
5. Zákaz podávání nenaordinovaných léků určených k tlumení aktivity klienta/
6. Zákaz hlučného chování ke klientovi
7. Zákaz tělesných trestů a slovních urážek
8. Tresty za nevhodné chování klientů nesmí být odepření plnění základních potřeb
jídla, pití, kontaktů s rodinou, lásky.
- Nezakazovat přítomnost rodinného příslušníka či jiné blízké osoby při jednání s
Klientem.
STANDARD Č.3 Jednání se zájemcem o sociální službu- Odlehčovací služba
Informace o službě podává pověřená pracovnice - vedoucí zařízení- Bohuslava Charousková, nebo statutární zástupce - Marcela Kurfirstová. V rozhovoru se vyhýbá nesrozumitelným odborným výrazům, cizím slovům apod.
Seznámení klienta nebo jeho opatrovníka:
- S posláním a způsoby poskytované služby s podmínkami přiznání služby – žádost, vnitřní pravidla pro poskytování soc. služby
- S výší úhrady za službu /sazebník/, způsobem a termíny plateb
- S personálem, který službu zajišťuje
- S podmínkami pro rozšíření či ukončení služby
Klient a jeho doprovod má možnost osobně hovořit s pověřenou osobou, popovídat si z pracovníky zajišťující přímou péči, prohlédnout si prostory pro odlehčovací služby
Metodika jednání se zájemcem:
- Navázání kontaktu a navození příjemné atmosféry (přivítání,podání ruky, nabídnutí židle,nápoje)
- Představení služby, informace o podmínkách jejího zavedení
- Formulování osobního cíle klienta
- Zjištění zpětné vazby- jak se klient o službě dozvěděl, o jakých jiných alternativách uvažoval
- Shrnutí základních bodů dohody, termín zahájení služby, výše úhrady, osobní cíle
- Sepsání smlouvy o poskytování služby – odlehčovací služby SLUNCE VŠEM
KRITÉRIA PRO PŘIJETÍ NA ODLEHČOVACÍ SLUŽBU:
Dospělý klient s mentálním postižením a autismem.
KRITÉRIA PRO ODMÍTNUTÍ KLIENTA:
- Kapacita odlehčovací služby je naplněna
- Zájemce o službu požaduje poskytování služby, kterou neposkytujeme
- Zdravotní stav zájemce o službu vyžaduje poskytování zdravotní péče
- Zdravotní a psychický stav zájemce o službu neumožňuje naplňování speciálních potřeb, v rámci sociální služby a je spojen s ohrožením bezpečí zájemce o službu samého, jiných uživatelů nebo pracovníků odlehčovací služby.
- Zdravotní a psychický stav uživatele neumožňuje využití nabídky činností a naplnit cíle sociální služby- odlehčovací služby.
- Uživateli nebo jeho zástupci byla před méně než 6 měsíci vypovězena smlouva o poskytování sociální- odlehčovací služby.
Kritéria pro ukončení pobytu uživatele:
- Uživatel může Smlouvu písemně vypovědět bez udání důvodu.
- Poskytovatel může Smlouvu vypovědět pouze písemně, pokud uživatel hrubě porušuje své povinnosti vyplývající ze Smlouvy. Za hrubé porušení se považuje zejména neplnění úhrady za poskytované služby nebo situace, kdy uživatel i po napomenutí hrubě poruší povinnosti, které vyplývají z Vnitřního řádu poskytovatele.
STANDARD č. 4 Smlouva o poskytování sociální služby – Odlehčovací služba
- poskytovatel může smlouvu vypovědět v případech, které jsou specifikovány v seznamu důvodů ukončení služby
- smlouvu o poskytování služby uzavírá s klientem či jeho zástupcem vedoucí zařízení nebo statutární zástupce
- při uzavírání smlouvy vysvětlí obsah smlouvy
- jakákoliv změna již sjednané smlouvy musí být provedena písemně dodatkem
- smlouvu za klienty bez právní způsobilosti podepisuje opatrovník
- při ukončení služby jsou zaměstnanci nápomocni při hledání dalšího řešení situace klienta
Kritéria pro ukončení pobytu uživatele:
- Pobyt uživatele může být ukončen z důvodů uvedených ve Smlouvě o poskytování sociální služby (viz Výpovědní důvody a výpovědní lhůty)
- Uživatel může Smlouvu písemně vypovědět bez udání důvodu.
- Poskytovatel může Smlouvu vypovědět pouze písemně, pokud uživatel hrubě porušuje své povinnosti vyplývající ze Smlouvy. Za hrubé porušení se považuje zejména neplnění úhrady za poskytované služby nebo situace, kdy uživatel i po napomenutí hrubě poruší povinnosti, které vyplývají z Vnitřního řádu poskytovatele.
- Poskytovatel může Smlouvu vypovědět pouze písemně, pokud po vyčerpání dostupných terapeutických a výchovných prostředků dojde k závažnému zhoršení zdravotního a psychického stavu uživatele, jež v dlouhodobé perspektivě v podmínkách zařízení neumožní naplňování jeho speciálních potřeb a je spojen s ohrožením bezpečí uživatele samého, jiných uživatelů nebo pracovníků odlehčovací služby.
- Poskytovatel může Smlouvu vypovědět pouze písemně, pokud dojde k ukončení činnosti poskytovatele
Sociální službu nemůžeme poskytnout:
Žadatelům, jejichž zdravotní stav vyžaduje náročnou celodenní a individuální péči zdravotnického personálu a s použitím specializované techniky.
STANDARD č. 5 Individuální plánování průběhu sociální služby – odlehčovací služba
Obecný cíl:
Zajistit klientovi důstojný a plnohodnotný život v jeho přirozeném prostředí
Definice:
Poskytování služby vychází z osobních cílů a potřeb klienta. Ty se odvíjejí především z jeho možností a schopností.
Metodika:
- Pro každého klienta je zpracován individuální plán obsahující zformulované úkony spojené s pobytem na odlehčovací službě, které mu budou poskytovány. Plán je zpracován jako výsledek dialogu mezi klientem, hlavní pracovnicí v přímé péči a soc. pracovnice
- V průběhu poskytováni služeb je naplňování stanovených cílů pravidelně sledováno a hodnoceno
- Záznam o plánování, vyhodnocování a naplňování osobního cíle klienta je veden v jeho spise
- Klient (opatrovník)má možnost svoje požadavky měnit formou ústní i písemnou
- Je uplatňován systém předávání potřebných informací, neboť klient většinou není schopen sám pracovníka, s nímž se setkal pravdivě informovat.
- Každý důležitý poznatek o klientovi je zapsán do dokumentace
- Pracovnice si informace vzájemně vyměňují
- Jedenkrát za dva až tři měsíce jsou o kvalitě poskytovaných služeb vedeny rozpravy s vedením organizace /poskytovatele soc. služeb
STANDAR č. 6 Dokumentace o poskytování sociální služby- Odlehčovací služba
Definice:
Osobní údaje vedené o klientovi služby v souvislosti s jejím poskytováním jsou zpracovány v nezbytně nutném rozsahu a je s nimi zacházeno v souladu se zákonem
Rozsah údajů, které jsou o klientech k dispozici:
Osobní údaje
Jméno a příjmení, bydliště
- Datum narození
- Osobní údaje jsou součástí dokumentace klienta, která je ukládána na bezpečném místě (kancelář)
Do dokumentace může nahlížet – klient (opatrovník), vedení, sociální pracovnice
Pro sociální službu – odlehčovací služba
vypracovala Kurfirstová Marcela, statutární zástupce organizace